کد مطلب:313935 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:292

قدمگاه هویزه
خادم و متولی قدمگاه هویزه فردی محلی به نام ساری نیسی بن زایر (داخل بن زایر عبید بن امید بن صبعیه است) و در جرف، روبروی پارك هویزه، پلاك 78، منزل وی می باشد.

از ساری نیسی سؤال كردم كه چرا قدمگاه به این اسم نامیده شده است و چه حوادثی در زمان جنگ به وقوع پیوسته است؟ ساری نیسی از عرب زبانهای محلی بود و جدش زمانی كه جوان بوده روزی پذیرای آقای اباالفضل العباس علیه السلام می شود به گفته ی ساری نیسی، اباالفضل العباس علیه السلام آمده بوده به رعایایش سركشی كند و در هویزه در همین محلی فعلی آقا عباس بن علی علیهماالسلام می نشیند و رعایا و مردم را مورد تفقد قرار داده و مریضها را شفا می دهد. وقتی اباالفضل العباس علیه السلام می رود جای پای اسب آن حضرت و مكانی كه ایشان نشسته بوده در زمین اثر می گذارد و فرورفتگی آن باقی می ماند و از آن به بعد مورد شفای مرضای زیاد و گره گشای محتاجان درگاهش می شود.

به گفته ی ساری نیسی متولی قدمگاه كه معجزات بسیاری را دیده و شاهد شفای مریضهای زیادی بوده و زمان جنگ ایران و عراق هر كس وسایلش را در قدمگاه هویزه گذاشت در امان ماند و به گفته ی او زمانی كه هیچ كس در هویزه نبود و این شهر در زیر لگدهای دژخیمان عراقی قرار داشت، در دهه ی اول محرم صدای روضه و نوحه و سینه زنی



[ صفحه 270]



از قدمگاه شنیده می شد، به طوری كه سربازان عراقی به فرمان فرماندارشان دورتادور قدمگاه را بمب گذاری كردند و با لودر تمام اطراف قدمگاه را به قصد تخریب مورد حمله قرار دادند، اما اصلا مؤثر واقع نشد، به طوری كه لودرها جلو نمی رفتند و از كار می افتادند. و حتی با بمب گذاری خود جایگاه كه قدمگاه آقای گره گشا می باشد خراب نشد. و با این توصیفها دیگر خود عراقیها هم به این مكان مقدس احترام می گذاشتند. در زمان نگارش این مطلب یعنی سال 1417 ق، روز هفتم ذی الحجةالحرام، كه این مكان مقدس بازسازی می شد، از هویزه این شهر قهرمان فقط قدمگاه باقی مانده بود و یك مسجد و یك بانك مخروبه، و شهری مدفون زیر خروارها خاك، در حالی كه قدمگاه كنار شهر مدفون شده با افتخار سربرآورده و جلال شكوه ماه بنی هاشم علیه السلام را بعد از جنگ خونین به تماشا گذاشته بودند.



[ صفحه 271]



به گفته ی ساری نیسی: مریضها و حتی كسانی كه با هم پیمان بسته و آن را می شكنند، زمانی كه برای قسم خوردن به این مكان مقدس می آیند. در این محل شفا گرفته و یا رازشان فاش می شود حضرت عباس علیه السلام، به روایت متولی حدودا 50 یا 60 سال پیش به این مكان آمده اند و چون پدر ساری و قبل از آن جدش از آقا اباالفضل العباس علیه السلام پذیرایی كرده بودند به طور خانوادگی متولی این مكان مقدس می باشند. تنظیم از محبت محبان آقای گره گشا عباس بن علی علیهماالسلام.

تاریخ تحریر روز شهادت امام محمد باقر علیه السلام